30 września, 2015

Google AdWords promuje banery wykonane w HTML5

Google wprowadza stopniowo nowy standard przygotowywania materiałów reklamowych. Banery wykonywane w technologii HTML5 na potrzeby AdWords wypierają reklamy tworzone w technologii Flash. Dlaczego tak się dzieje?


Przyczyn zachodzących zmian można dopatrywać się w samym Flashu, ponieważ:

  • reklamy Flash nie współpracują ze wszystkimi urządzeniami;
  • technologia Flash zużywa więcej energii na urządzeniach mobilnych niż HTML5;
  • plik Flash waży więcej niż pliki oraz treści w HTML5.

To wszystko sprawia, że Flash staje się technologią przestarzałą, stopniowo wycofywaną z rynku.
Już dziś warto tworzyć reklamy w HTML5 zwłaszcza, że na jego korzyść poza kompatybilnością z każdym sprzętem, wydajnością i mniejszą wagą plików, przemawia również to, że przy znajomości jQuery możemy dodawać do banerów animowane elementy tak samo jak w technologii Flash.

Oczywiście nie ma co panikować, jeśli nasza wiedza na temat HTML5 jest znikoma. Dla laików Google udostępnia narzędzie oparte o WYSIWYG – Google Web Designer. Jeśli jednak odczuwacie potrzebę poszerzenia swojej znajomości nowej technologii, warto zapoznać się z poniższymi filmami:

Przy projektowaniu banerów „z palca” należy pamiętać o kilku sprawach technicznych:

  • można załączać zewnętrzne style CSS
  • dopuszczalne są fonty z biblioteki Google Fonts oraz biblioteka jQuery na serwerach Google
  • plik powinien zawierać tag <html>, <body> oraz zgłoszenie <!DOCTYPE html>
  • należy pamiętać o znaczniku meta ad.size w którym określamy wymiar wykonywanej kreacji.
    • Przykład: <meta name=”ad.size” content=”width=300,height=250″>
  • należy również dołączyć skrypt oraz do klikalnych elementów funkcję ExitApi.exit(), w przeciwnym razie cały baner będzie klikalny, a nie np. tylko button tak jak założyliśmy
    • Znacznik ze skyptem ExitApi: <script type=”text/javascript” src=”https://tpc.googlesyndication.com/pagead/gadgets/html5/api/exitapi.js”></script>
    • Przykład hiperłącza z wywołaniem funkcji: <a onclick=”ExitApi.exit()”>Kliknij tutaj!</a>
  • rozmiar jednego baneru nie może przekraczać 150kb.

Całkowite wyparcie Flash’a jest nieuniknione. Pewnego dnia Google porzuci reklamy tworzone w tej technologii, dlatego im wcześniej zaznajomimy się z HTML5 tym lepiej.

Damian Sonek

Webdesigner i webdeveloper. W agencji zajmuje się projektami graficznymi. Po godzinach zagorzały gracz, muzyk oraz dobry kolega i kolekcjoner płyt muzycznych.