16 marca, 2016

Google Analytics 360 Suite – Nowy Google Premium

Analityka – słowo, które wśród SEM-owców wzbudza skrajne emocje. Niektórzy uwielbiają grzebać w statystykach i patrzeć na dane pod różnymi kątami, inni nienawidzą przygotowywania raportów i mnóstwa slajdów. Google Analytics od lat jest złotym standardem. Jednak dla wielu firm to, co oferował było niewystarczające. Tak powstał Analytics Premium, który właśnie został mocno podrasowany.

Wielu z użytkowników Google Analytics nigdy nie używało, a nawet nie spotkało się z nazwą Analytics Premium. Powód takiego stanu rzeczy jest właściwie jeden – produkt ten był dedykowany firmom z duuużym portfelem. Nie chodzi tu tylko o przeznaczane budżety na reklamę, ale także na samo narzędzie, które kosztowało równe 100 000 dolarów rocznie. Głównymi zaletami jakie otrzymywały firmy:

  • 1 miliard użytkowników miesięcznie (10 mln w normalnym),
  • 3 miliony wierszy bez próbkowania danych ( 50 tys. z próbkowaniem w normalnym),
  • odświeżanie danych co 4h (24h w normalnym),
  • 50 własnych zmiennych (5 w normalnym),
  • 24/7 zespół wsparcia.

Same statystyki wskazują, iż są to funkcje, z których nie skorzysta 99% klientów Google Analytics. Chyba samo Google zauważyło, że cena oraz funkcjonalność bardzo mocno ograniczyły potencjał rozwoju produktu, dlatego zdecydowano o jego rozbudowie, dokonując przy okazji rebrandingu. Obecnie cały zestaw narzędzi nosi nazwę Google Analytics 360 Suite i składa się z:

  • Google Analytics 360 – bezpośrednio zastępuje Google Premium i tutaj pod kątem ww funkcji niewiele się zmieniło, choć na liście funkcjonalności pojawiła się opcja „Owned and controlled by you” być może sugerująca własną instalację lokalnie na serwerze, ale tego nie możemy potwierdzić.
  • Google Attribution 360 – znany wcześniej jako Adometry, pozwala na dokładniejsze badanie wpływu każdego kroku, źródła i medium na pojedynczą konwersje.
  • Google Tag Manager 360 – znany i lubiany GTM na małych sterydach – uproszczona metoda zbierania sygnałów i obsługa przez API.
  • Google Data Studio 360 (beta) – pozwala na tworzenie pięknych, interaktywnych i przydatnych raportów i pulpitów.
  • Google Optimize 360 (beta) – pozwala na przeprowadzanie testów A/B.
  • Google Audience Center 360 (beta) – pozwala na zrozumienie klientów poprzez analizę oraz dotarcie do im podobnych w innych kanałach, urządzeniach lub kampaniach. Pozwala na integrację z Google, DoubleClick oraz z zewnętrznymi źródłami danych.

Nie dostaliśmy jednak żadnego cennika do tego zestawienia. Wiadomo jednak, iż każda z nowych funkcji będzie wyceniana osobno, tzn. nie musimy od razu kupić wszystkich funkcji – możemy zacząć od jednej i stopniowo rozbudowywać o kolejne lub poprzestać tylko na tych, które mają dla nas sens biznesowy.

Cała idea wersji premium Google Analytics jest dla mnie jak najbardziej zrozumiała – potrzebujesz analizować więcej danych? Potrzebujesz ich szybko? Potrzebujesz sprawdzać je z własnymi danymi z zewnętrznych narzędzi? Musisz zapłacić za takie funkcje. Nie sądzę, by dotychczasowa cena i sposób rozliczenia był adekwatny (100 000 rocznie to dość wysoka kwota i myślę, że rozbicie jej na opłaty miesięczne pozwoliłoby przetestować mniej zamożnym firmom funkcjonalność przed poważną inwestycją), ale może w zamyśle są to funkcje, na które Google, by móc je oferować, musi od razu pozyskiwać fundusze.

Sądzę, iż nowe rozwiązania oraz ich podział na indywidualne narzędzia, pozwoli na ich wykorzystanie w większej ilości firm, jeśli oczywiście ceny pojedynczych narzędzi nie będą nadal zaporowe.

Robert Nowak

Specjalista SEM z 10 letnim stażem. Na co dzień zajmuje się przygotowaniem, prowadzeniem, optymalizacją i raportowaniem kampanii reklamowych, jak również analityką internetową i zagadnieniami związanymi z SEO. Prywatnie fan japońskiej herbaty i amerykańskich jabłek ;)