27 października, 2016

Google Data Studio – Nowy poziom raportowania

Tworzenie raportów lub interaktywnych Dashboardów to nie nowość na miarę samodzielnego wpisu. Taka możliwość istnieje zarówno w ramach Google Analytics jak i w bardzo okrojonej wersji w Google AdWords. Co jednak, gdy chcemy śledzić wiele kont ze skomplikowanymi strukturami, a dodatkowo łączyć dane z zewnętrznymi źródłami lub narzędziami? Google rozwiązuje ten problem poprzez nowe narzędzie Data Studio.

Google Data Studio to nie jest kolejny edytor „dodawany” do istniejącego narzędzia – to całkowicie autonomiczne narzędzie, pozwalające na budowanie zaawansowanych raportów w formie dashboardów, w oparciu o dane zaciągane jednocześnie z wielu źródeł. W aktualnej wersji obsługiwanych jest kilka źródeł importu tj. Google Adwords, Google Analytics, Google Sheets, Youtube Analytics – jako produkty Google można się było spodziewać że będą obecne, wszak to w głównej mierze z myślą o nich zapewne to narzędzie powstawało. Co zaskakuje to możliwość integracji z Google Cloud SDK, BigQuery czy bazami MySQL. Co to oznacza w praktyce? Możliwość budowania raportów z wykorzystaniem zarówno danych z narzędzi analitycznych/reklamowych i bezpośrednie korelowanie ich z informacjami z CMS lub wewnętrznymi bazami danych klientów. Daje to w teorii niesamowite możliwości głębokiej analizy wszelkich aspektów biznesowych przedsiębiorstwa tych online jak i offline.

google-data-studio-interfejs

Sam import danych to jednak nie wszystko, bez możliwości ich opracowania. Do dyspozycji oddany zostaje intuicyjny kreator pozwalający na tworzenie zarówno wykresów, liczników, tabelek jak i filtrów. Każdy element może być dodatkowo przeanalizowany i przefiltrowany, aby dać odpowiedź na najbardziej wnikliwe pytania.

Wszystko brzmi wspaniale i większość SEMowców na pewno widzi duży potencjał w tym narzędziu, jednak jest niestety jedna wielka łyżka dziegciu w tej słodkiej wizji – darmowa wersja dostępna dla wszystkich będzie ograniczona jedynie do 5 raportów. Pełna funkcjonalność będzie dostępna niestety tylko w płatnej wersji pakietu Google 360 Suite. Jest do bardzo duże ograniczenie niestety, które mocno zaważy na praktycznym wykorzystaniu Data Studio.

Narzędzie nie jest jeszcze dostępne w Polsce, ale już trwają zapisy do wersji beta. Miejmy nadzieje że ograniczona ilość raportów nie pociągnie tego bardzo interesującego pomysłu na dno.

Robert Nowak

Specjalista SEM z 10 letnim stażem. Na co dzień zajmuje się przygotowaniem, prowadzeniem, optymalizacją i raportowaniem kampanii reklamowych, jak również analityką internetową i zagadnieniami związanymi z SEO. Prywatnie fan japońskiej herbaty i amerykańskich jabłek ;)