23 marca, 2016

A jak Twoje reklamy mają się do średnich rynku?

Codzienna praca z kampaniami często zaburza nasz osąd dotyczący ich efektywności. Jesteśmy przyzwyczajeni do pewnych średnich wartości CTR, CPC oraz uzyskiwanej skuteczności. Jednak warto nieraz sprawdzić jak miewa się średnia rynkowa :) Pomoże nam w tym najnowszy raport Gemiusa z II połowy 2015.

Niniejsze statystyki pochodzą z raportu Admonitor firmy Gemius, z którego pełną wersją można się za darmo zapoznać na stronie admonitor.gemius.pl

CTR – w drugiej połowie 2015 roku średni CTR w kampaniach reklamowych wyniósł 0,59%, czyli o 0,11% więcej niż w analogicznym okresie 2014. Trzeba mieć na uwadze, iż dane te dotyczą sumarycznie wszystkich form reklamy display. Reklamy display zawsze charakteryzowały się niskim CTR z racji formy. Ostatnio jednak można było obserwować kroki zmierzające do poprawy postrzegania tej formy promocji, przynajmniej ze strony Google i Facebooka.

Demografia:

Płeć – raport wskazuje na to, iż to kobiety częściej klikają w reklamy (~55%).
Wiek – tutaj nie ma większych niespodzianek – najwięcej kliknięć jest generowanych przez respondentów w wieku 25-44. Co ciekawe 15-24 i 55-69 osiągają podobne poziomy (~18%). Graniczne grupy zazwyczaj charakteryzują się skrajnościami tzn. młodsze pokolenie dorasta z technologią którą rozumie i umie wykorzystać zarówno kreatywnie (tworzenie stron/blogów/vlogów), jak i do obrony przed natarczywością mediów (AdBlock). Starsze pokolenie mniej obeznane z Internetem, a także mniej liczne, może nawet nie rozróżniać treści natywnych od reklam.

Fakty, takie jak płeć czy wiek potencjalnych odbiorców reklamy, są bardzo ważnymi sygnałami dla reklamodawców. Odpowiednie dopracowanie przekazu, formy czy choćby doboru zdjęć i produktów do promocji, ma duże znaczenie w spełnianiu założeń kampanii i KPI.

Rodzaje reklamy:

Banery – najbardziej znienawidzona forma; stanowi obecnie ponad 75% wszystkich kampanii. Rich media stanowią ponad 33%. Jak widać klasyczne podejście nadal króluje wśród polskich przedsiębiorców.

Urządzenia:

Szumnie zapowiadana rewolucja mobilna, w ramach reklamy nie jest jeszcze tak rozpowszechniona. Z prawie 77% kliknięć sektor PC stanowi nadal zdecydowaną większość generowanego ruchu.

Branże:

Przydatną informacją płynącą z raportu jest na pewno średni CTR w zależności od branży. Szczególnie w negocjacjach będzie to na pewno solidna podkładka w postaci twardych liczb. Pomoże także w ustalaniu racjonalnych i realnych KPI kampanii.

Średni CTR w różnych branżach
Średni CTR w różnych branżach

Raport obejmuje 14 krajów UE, co dodatkowo może pomóc przy planowaniu kampanii zagranicznych. Polecam zapoznanie się z jego pełną treścią.

Robert Nowak

Specjalista SEM z 10 letnim stażem. Na co dzień zajmuje się przygotowaniem, prowadzeniem, optymalizacją i raportowaniem kampanii reklamowych, jak również analityką internetową i zagadnieniami związanymi z SEO. Prywatnie fan japońskiej herbaty i amerykańskich jabłek ;)