29 marca, 2017

Personal branding w stomatologii: nazwisko to Twoja marka

Pacjenci nie rekomendują placówek, a konkretnych lekarzy, którzy w nich pracują. Będąc stomatologiem, im szybciej zaczniesz zarządzać marką osobistą, tym lepiej. Jak Cię widzą, tak Cię polecają, a jak Cię polecają… tak zarabiasz!

ZAINWESTUJ W SIEBIE

Jak stwierdził założyciel Amazona, Jeff Bezos, Twoją osobistą marką jest to, co mówią o Tobie ludzie, kiedy nie ma Cię w pokoju. To emocje i myśli, które rodzą się w głowach pacjentów na wieść o Twoim nazwisku. Zadaniem personal brandingu jest sprawić, by ten portret był pozytywny i przynosił Ci maksimum korzyści. Dzięki silnej marce osobistej, lepiej pozycjonujesz się w branży, jesteś rozpoznawalny, cieszysz się szacunkiem i lojalnością pacjentów, którzy chętnie polecają Cię znajomym, mniej ryzykujesz zmieniając pracodawcę lub lokalizację własnego gabinetu, czerpiesz większą satysfakcję z pracy… zarabiasz więcej! Inwestycja w siebie jest ZAWSZE opłacalna.

PORTRET (NIE)WŁASNY

Spróbuj zdefiniować siebie w oczach innych. Zapytaj bliskich i znajomych, co o Tobie sądzą, co im pierwsze przychodzi na myśl. Poproś o szczere odpowiedzi. Zrób mały, internetowy research. Wpisz w Google’u „swoje imię+nazwisko”/ „doktor+nazwisko+opinie” i przyjrzyj się wynikom (zwłaszcza trzem pierwszym). Zerknij na ZnanyLekarz.pl i inne serwisy opiniotwórcze. Sprawdź, co publikowałeś w social media i kto widzi te treści. Co udostępniasz na Facebooku, Instagramie, GoldenLine czy LinkedIn? Jak się komunikujesz, czy dostosowujesz swój język do wykorzystywanego medium? Jak wyglądają Twoje sieci kontaktów. Spróbuj spojrzeć na siebie oczami innych, zwłaszcza z perspektywy pacjenta. Czy odwiedziłbyś takiego stomatologa?

Rozrysuj na kartce dwa koła, w jednym wypisz wszystkie swoje atuty, to, za co cenisz siebie jako człowieka i specjalistę, w drugim to, co odkryłeś na swój temat offline i online. Spróbuj znaleźć punkty styczne – to Twoje małe sukcesy, to ta część Ciebie, którą chciałeś przekazać światu i się udało. Co z resztą Twojego portretu? Co chciałbyś zmienić, dodać, osiągnąć? Kim chcesz być jutro, pojutrze, za kilka lat? Wyznacz sobie jasne cele, korzystając z metody SMART. Zacznij zarządzać swoją osobistą marką.

MARKA OSOBISTA STOMATOLOGA

Silna marka osobista powinna być wiarygodna, autentyczna, unikalna i wartościowa. Zadbaj o swoją aparycję i kontekst, w którym funkcjonujesz, buduj autorytet i zaufanie, inwestuj w rozwój. Stomatolog to ekspert, od którego ludzie oczekują nie tylko umiejętności i doświadczenia, ale i szczerego zainteresowania, zrozumienia i troski. Daj się polubić, pokazuj, ze Twoja praca to, poza zawodem, także pasja. Wykorzystaj potencjał Internetu: strona internetowa, blog, media społecznościowe, serwisy branżowe. Podpowiedz pacjentowi, dlaczego Ty, a nie inny stomatolog?

By brać, najpierw coś zaoferuj – porady, case studies, cykl filmów na własnym kanale YouTube, anegdoty z gabinetu stomatologicznego. Edukuj, zaciekawiaj, baw. Bądź wartościowy dla swojej grupy docelowej (content marketing!). Buduj społeczność i odnajduj ambasadorów Twojej marki, którzy będą Cię wspierać, jeśli pojawią się niepochlebne opinie lub, gdy konkurencja da się we znaki. Pamiętaj, że wszystko, co publikujesz pod swoim nazwiskiem, tworzy Twoją markę. Zapomnij o prywatności w Sieci. Działaj w sposób przemyślany i metodyczny. Skorzystaj ze wsparcia profesjonalistów od kreowania marki.

PERSONAL BRANDING – NIE TAKI PROSTY, JAK SIĘ WYDAJE

Personal branding to nie tylko wygląd profesjonalisty i ściany poczekalni pełne certyfikatów. To analiza samego siebie, dokładne określenie grupy docelowej (kim jest Twój pacjent), benchmarking (adaptowanie najlepszych praktyk), stworzenie długofalowej strategii. To działania wizerunkowe, rozwój osobisty oraz marketing, spięte klamrą spójnej komunikacji offline i online. To planowanie,
działanie, monitoring, raportowanie. To skomplikowany PROJEKT TY. By dobrze go realizować, potrzebujesz wiedzy i technologii.

Nie ma chyba nic bardziej irytującego niż dyskusja z pacjentem, który wie lepiej, bo przecież przeczytał w Internecie, prawda? Do precyzyjnej diagnozy, efektywnego leczenia i profilaktyki, zawsze niezbędne są odpowiednie narzędzia i wykwalifikowani specjaliści. Gdy ktoś marzy o zdrowym uśmiechu, przychodzi do Ciebie (w gorszym scenariuszu: do Twojej konkurencji). Jeśli pragniesz długofalowo i skutecznie zadbać o kondycję marki osobistej, powinieneś zwrócić się do ekspertów: coachów, trenerów, wizażystów, marketerów. Gotowy na taki krok? Być może do zobaczenia! :)

* * *

Artykuł ukazał się w ogólnopolskim, branżowym serwisie Infodent24.pl.

Karina Zabiegły

Content & Social Media Manager, Socjolog Reklamy i Komunikacji Społecznej, Politolog. Od 5 lat realizuje kampanie reklamowe w social media, tworzy wartościowe treści i doradza markom w zakresie ich obecności w Internecie. Zaczytana, zapisana, bezustannie coś nucąca. Prywatnie: kociara, fanka dobrego horroru, zauroczona kulturą i językiem rosyjskim.