19 kwietnia, 2016

Google Toolbar PageRank – oficjalnie uśmiercony

W początkach Google, termin PageRank był sztandarem wyznaczającym jakość. Algorytm wymyślony przez Sergeya Brina i Larrego Page’a, opierający się na heurystyce, jako pierwszy stawiał jakość witryny i jakość odnośników do niej, jako wyznacznik ich miejsca w wynikach wyszukiwania. Dzisiaj, prawie 18 lat po jego opatentowaniu, najbardziej wizualny aspekt tego algorytmu przestaje istnieć.

W czasach dzikiego zachodu internetu, gdy wyszukiwarki były młode, a przeglądarki mniej inteligentne, istniały specjalne programy, dodające nowe funkcje do przeglądarek. Były to tzw. toolbary. I choć czasy świetności większości z nich już dawno minęły, jeden z nich był nadal dość często stosowany, a mianowicie Google Toolbar. Czym różnił się ów toolbar od innych? Pokazywał coś co przez lata było wyznacznikiem jakości strony – jej PageRank.

Mocno upraszczając – Page Rank jest/był algorytmem stojącym za sukcesem Google – jako pierwszy brał pod uwagę zarówno jakość treści na stronie, jak i jakość treści witryn odsyłających, tzn. bardziej wartościowe były dla niego odnośniki z witryn, które same były dobrej jakości aniżeli duża liczba niskich jakościowo odnośników. Ta różnica pozwoliła na diametralne polepszenie wyników wyszukiwania dla użytkowników, co w rezultacie przyczyniło się do obecnej pozycji Google na rynku.

Google Toolbar pozwalał na sprawdzenie jaki jest PageRank strony, na której się aktualnie przebywa w skali od N/D do 10. PageRank stał się swoistą walutą i wartością, którą zaczęto określać jakość stron. Powstawały całe biznesy polegające na wymianie linków ze stron z wysokim PageRank, które pozytywnie miały wpływać na pozycje innych serwisów. Widząc słabości algorytmu, był on na bieżąco modyfikowany i poprawiany, aby sprostać coraz to nowym metodom jego nadużywania. W pewnym momencie Google zaczęło odchodzić od pojęcia PageRank stawiając nacisk na coraz to nowe algorytmy tj. Panda, Pingwin, walczące z pojawiającym się SPAM-em oraz biorące pod uwagę coraz to nowe czynniki wypływające z rozwoju technologii (SSL czy dostosowanie do urządzeń mobilnych). Jednak przez cały ten czas Google Toolbar pokazywał nam jeszcze PageRank, w oparciu o który działało sporo narzędzi i serwisów.

Ostatnia znana aktualizacja miała miejsce w grudniu 2013 roku. W zeszłym miesiącu zapowiedziano, że funkcja wyświetlania wartości PageRank zostanie wyłączona, co się właśnie stało. Nie jest to jednak jednoznaczne z tym, iż PageRank przestał być elementem algorytmu, na pewno nadal nim pozostanie, choć na pewno w dobie coraz to śmielszych poczynań w zakresie sztucznej inteligencji będzie on coraz mniej ważnym aspektem rankingu.

Google otwarcie przyznaje, iż obecnie jednym z trzech najważniejszych czynników wpływających na wyniki wyszukiwania jest ich AI RankBrain. Obecnie dzieli się on władzą nad algorytmem z treścią i linkami. Ów trójnóg nie jest najstabilniejszym wynalazkiem i prędzej czy później także te aspekty zostaną zastąpione nowymi rozwiązaniami lub wchłonięte przez sztuczną inteligencję.

Robert Nowak

Specjalista SEM z 10 letnim stażem. Na co dzień zajmuje się przygotowaniem, prowadzeniem, optymalizacją i raportowaniem kampanii reklamowych, jak również analityką internetową i zagadnieniami związanymi z SEO. Prywatnie fan japońskiej herbaty i amerykańskich jabłek ;)