30 listopada, 2015

Who watches the Watchmen? Czyli kto ma klucze do algorytmu Google

Codziennie z algorytmu Google korzystają miliony osób na świecie. Nawet, jeśli nie wiedzą jak działa i dlaczego dana strona jest wyżej w wynikach niż inna, to wiedzą, że w jakiś automagiczny sposób najlepsze wyniki są pokazywane na początku. I tutaj nasuwa się pytanie – czy ktokolwiek zna cały algorytm Google?

Na portalu seoroundtable.com pojawił się pod koniec zeszłego tygodnia ciekawy wpis. Porusza on prostą sprawę, na którą jednak ciężko odpowiedzieć. Kto właściwie na obecnym etapie wie jak całościowo działa algorytm Google? Czy jest to jeszcze wiedza którą może „ogarnąć” pojedyncza osoba? Wiemy, iż w Google pracują jedne z najtęższych umysłów w zakresie programowania i innych nauk informatycznych, ale czy ktokolwiek jest teraz w stanie ogarnąć skomplikowany algorytm Google?

Każdy specjalista SEO na podstawie testów lub metodą prób i błędów jest w stanie rozwikłać jakieś tam podstawowe kwestie wchodzące w skład algorytmu, jednak nie ma co ukrywać, nikt spoza Google, a nawet 99% pracowników Google nie ma wiedzy w jaki sposób działa algorytm.

Z jednej strony, taka sytuacja daje bezpieczeństwo, iż niepowołane osoby nie mają dostępu do technologii, która dosłownie może obalać firmy. Z drugiej zaś, tak duża odpowiedzialność w rękach garstki jest nie tyle niebezpieczna w momencie np. odejścia pracownika, ale w kontekście dalszego rozwoju. Na pewno przyjdzie taki czas, gdy algorytm stanie się już na tyle skomplikowany, iż jedna osoba nie będzie w stanie objąć rozumem wszystkich jego aspektów. Zwłaszcza, że Google zmierza oraz silniej w kierunku automatyki, robotyzacji i sieci neuronowych.

Tak wiem, od razu nasuwa się wszystkim skojarzenie ze Skynetem, ale czy można nas winić, gdy technologia panująca nad milionami powoli wymyka się możliwości ludzkiego pojmowania?

Robert Nowak

Specjalista SEM z 10 letnim stażem. Na co dzień zajmuje się przygotowaniem, prowadzeniem, optymalizacją i raportowaniem kampanii reklamowych, jak również analityką internetową i zagadnieniami związanymi z SEO. Prywatnie fan japońskiej herbaty i amerykańskich jabłek ;)